Uzmanlara göre, test çözerken başarısızlığın tek nedeni bilgi eksikliği değil. Sorulardaki ipuçlarından yararlanmak, zamanı doğru kullanmak ve tecrübe başarıya götürüyor.

Lise ve üniversite sınavlarının bir zeka testi değil aksine tamamen emek ve motivasyon testi olduğunu söyleyen uzmanlar hedefe ulaşmak için planlı ders çalışanın yanı sıra test becerilerini geliştirmenin önemine dikkat çekiyor.  Doğru test çözme becerisini edinmek için aday; öncelikle bilgi, yorumlama ve hız konusunda kendini geliştirmeli. Planlı ders çalışarak ve tekrar ederek pekiştirdiğimiz bilgi, test çözerken başarılı sonuçlar elde etmenin ilk unsuru.  Yorum öğrenilen ve tekrar ile pekiştirilen bilgi ile ilgili düşünce geliştirme veya bilgiye farklı açılardan bakabilme gücünü ifade ediyor. Test çözme tekniğinin geliştirilmesini sağlıyor.

Hız ise test çözerken zamanı etkin bir biçimde kullanmaya yardım eder. Uzmanlara göre test tekniğine dayalı sınavlarda başarısızlığın nedeni bilgi eksikliğinin yanında, sorulara yaklaşım tarzından veya soru stiline aşina olmamaktan da kaynaklanıyor. Çünkü test tecrübesi sınav sonucunu etkileyen en önemli etkenlerden biri. Sınavdan önce çözülen soruların oluşturduğu bilgi birikimi, adayın sınavda başarılı olmasını sağlıyor. Çünkü çözülen her soru gerçek sınav öncesi adaya tecrübe kazandırıyor. Başka bir deyişle; tecrübe çözülen soru miktarıyla ölçülüyor.  Sınavda başarılı olmayı hedefleyen adayın test çözerken “bir sorudan ne çıkar” diyerek o soruyu yok sayması en büyük hatalardan biri. Çözülen her bir soru tipi aday için bir avantaj.  

TEST ÇÖZME BECERİSİ GELİŞTİRMEK İÇİN ÖNERİLER

-Bir konuyla ilgili soruları çözmeden önce o konuyu iyi öğrenmelisiniz. Soru çözerek de öğrenip öğrenmediğinizi kontrol etmiş olursunuz.

-Testi iyi çözmek için sadece doğruları bilmek yeterli değildir. Verilen zaman dilimi içinde bu doğruları bulmanız gerekir. Bu nedenle her bir soruya ne kadar zaman harcamanız gerektiği baştan planlanmalıdır.

-Her sorunun kendine has bir mantığı vardır. Test çözerken kendi mantığınızla değil sorunun mantığına göre hareket etmelisiniz.

-Çözemediğiniz veya yanlış çözdüğünüz sorunun mutlaka doğru çözümünü öğrenin.

-Soru metninde yer alan önemli kelimelerin altını çizin.

-Soru çözmeyi her gün ya da haftalık bir soru sayısı hedefleyerek bir alışkanlığa dönüştürün.

-Soru kökünü ve soru paragrafını anlamadan şıkları okumaya başlamayın. Önce size verilenleri ve sizden istenenleri iyi belirleyin.

-Bütün şıkları okumadan, doğru olduğuna inandığınız şıkkı işaretlemeyin. Çünkü bazı sorular sizden en doğru cevabı bulmanızı ister.

-Çözemediğiniz sorularla inatlaşıp zaman kaybetmeyin.

-Uzun paragraftan oluşan soruları “uzun soru zordur” yargısında bulunarak o soruyu okumadan geçmeyin.

 -Doğru cevaba daha kısa sürede ulaşmak istiyorsanız yanlış olduğuna inandığınız şıkları hemen eleyin. Kalan şıklar üzerine düşünün.

– Sayısal sorularda işlemleri zihinden değil, mutlaka kaleminizi kullanarak yapın.

-Yeni öğrendiğiniz konularla ilgili önce kolay sorulardan test çözmeye başlayın. Öğrendikçe zor testlere geçin.

-Turlama Tekniğini kullanın. Yapamadığınız ve zorlandığınız sorularda çok zaman kaybetmeyin. Test sonunda boş bıraktığınız sorulara tekrar dönebilirsiniz.

-Sürekli olarak kolay veya zor kaynaklardan çözmeyin. Sınavda kolay da, zor da sorular olacağı için farklı seviyelerde sorular çözün. Farklı kaynaklardan soru çözmeye çalışın.

-Soru içinde geçen ipuçlarından yararlanmayı bilin. Bunlar; altı çizili, koyu puntoyla yazılmış, “tırnak içinde,” değildir, olamaz, her zaman, hiç bir zaman, bütün, zaman zaman, yoktur, vardır, birbirinden farklı, birbirine benzer, eşdeğer, birden fazla, ayrı ayrı, iç içe, yan yana, ikisi bir arada, ana düşünce , yan düşünce, benzer düşünce , asla, genellikle, çoğu, vb.  ipuçlarıdır.

-Sınavlarda ve test çözerken yapamadığınız soruları öğretmeninize sormalısınız. Testlerde, cevabını öğrenmediğiniz soru kalmamalı.

-Deneme sınavlarında zaman kazanacağım diye kodlamayı sona bırakmayın. Sınavda kaydırmayı önlemek amacı ile her sorudan sonra veya sayfa sayfa kodlayın.